maandag 10 januari 2011

Trendpiramides

Hieronder staan alle trendpiramides, inclusief namen van degenen die ze gemaakt hebben.

Daan van der Wiele
Trends uit het verleden: De consoles (Atari 2600)

Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Digitaal entertainment
Microtrend: Atari 2600

De hedendaagse ontwikkelingen gaan op het gebied van techniek ontzettend snel. Dit is begonnen na de tweede wereldoorlog, op het moment dat men weer de ruimte en de mogelijkheden had om nieuwe dingen te gaan ontwikkelen. In de jaren 70 en 80 is dit zich tot een hoogtepunt gaan uitbreiden, mede omdat er in die periode ontzettend veel behoefte was. Deze megatrend is ook wel Technologisering te noemen.
Het grootschalig beschikbaar maken van apparatuur om bijvoorbeeld op te kunnen schrijven, gamen of om informatie op te verwerken, was in de jaren 70 zo populair dat verschillende grote bedrijven hier direct op insprongen. Atari is hier het beste voorbeeld van. De maxitrend waarop Atari zeer goed inspeelde was natuurlijk digitaal entertainment. De Atari 2600 was de eerste echt goed lopende spelcomputer, waar je door middel van het kopen van game cartridges, vrijwel elke game uit de arcadehal thuis kon spelen. De reden waarom deze console zo ontzettend populair was, was de prijs die relatief laag was. Daarnaast had men eigenlijk genoeg van de standaard Arcade hallen. Waarom zou je in een hal willen staan waar je continu moet wachten om geld uit te geven, als je het thuis met een eenmalige aanschaf kunt doen?
Verschillende grote andere bedrijven naast Atari zijn vervolgens ingesprongen op dit gat in de markt. Mooie voorbeelden van de jaren 90 zijn bijvoorbeeld Sony en Nintendo, die naast consoles ook handhelds, de portable consoles,  op de markt brachten.
Trends uit het verleden: Furby

Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Humantech
Microtrend: Furby

Op het moment dat de techniek zo snel ontwikkeld als in de afgelopen 15 jaar, ontstaan er natuurlijk verschillende maxitrends die daar direct op inspringen. Zodra er vraag naar is wordt daarop ingespeeld, en zelfs als er geen vraag naar is wordt die wel gecreëerd. Tiger Electronics deed dit heel goed in 1988, waar ze met hun product inspeelden op de maxitrend Humantech.
Humantech houdt eigenlijk in dat levende wezens, waaronder dieren, mensen en dergelijke, worden nagebootst met behulp van technologie. Een voorbeeld is de populaire Robothond, die door middel van techniek daadwerkelijk kon lopen, bewegen, blaffen, en zelfs luisteren naar commando’s.  Tiger Electronics speelde direct op deze trend in door de Furby in te zetten. De Furby is een elektronisch speeltje, waar je van alles mee kon doen. Dit briljante stukje speelgoed kon praten, bewegen, slapen, reageren op aanraking en op beweging, maar je kon hem ook allerlei woorden leren. De Furby werd zo populair dat mensen er honderden guldens voor neerlegden, terwijl de originele waarden eigenlijk maar rond de 50 gulden lag. De volgende generatie echte Furby’s werd lang niet zo populair als de eerste, mede doordat de techniek al veel nieuwe dingen toeliet dan de toen achterlopende Furby 2nd gen, en aangezien de techniek zich zo snel ontwikkelt, betekende dit ook het einde van de Furby.

Hedendaagse Trend: Social Media

Megatrend: Socialisering
Maxitrend: Continu Contact
Microtrend: Social Media

Socialisering, daar draait alles tegenwoordig om. Men wil altijd met iedereen kunnen praten, altijd contact kunnen houden via mail, websites, of via berichten of directe gesprekken. De grote behoefte creeerde voor veel bedrijven en organisaties een groot gat, wat gevuld moest worden. Continu Contact, dat wilde men.
Hieruit ontstond een gloednieuwe trend, Social media. Social media is een term die eigenlijk de grote massa berichten, en contact gerelateerde sites omschrijft. Het mooie aan deze trend is dat iedereen erop kon inspringen. Bedrijven, maar ook consumenten hadden de mogelijkheid grote dingen te doen, en dit gebeurde dan ook. Facebook, in eerste instantie ontwikkeld  door 2 studenten om alle medestudenten in contact te brengen en te houden, werd een regelrechte hit. Miljoenen mensen maken gebruik van de diensten, en iets wat eerst begon als kleinschalig privé conceptje, is uitgegroeid tot een van de meest waardevolle communities aller tijden. Hyves, de Nederlandse tegenhanger van Facebook, biedt dezelfde mogelijkheden. Hyves biedt  de mogelijkheid om direct contact te leggen via chat, berichten en krabbels, maar geeft daarnaast ook de mogelijkheid om direct muziek, filmpjes en foto’s te delen. Laat dat nou net zijn wat iedereen wil, zich open en bloot stellen op het internet, zodat iedereen weet wat hij of zij uitspookt. We zullen zien hoe lang deze trend zich blijft aanhouden.

Hedendaagse Trend: Smartphones

Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Mobiliteit icm faciliteiten
Microtrend: Smartphones

De ontwikkeling van techniek biedt een hoop mooie interessante microtrends. Hiervoor heb ik al enkele benoemd, en ook deze microtrend start bij technologisering, hoewel deze ook te plaatsen is onder Socialisering, aangezien de huidige generatie smartphones zich ontzettend richt op de hiervoor genoemde Social Media.
Smartphones zijn telefoons waarmee vrijwel alles gedaan kan worden. In dit geval heb ik het niet alleen over bellen en smsen, maar ook over bijvoorbeeld het verwerken van teksten en tabellen, het ontvangen, versturen en bewerken van mails, het gebruiken als MP3 speler, het vervangen van een complete digitale (video)camera en ook de hiervoor genoemde Social Media.
De reden waarom smartphones al deze features ondersteunen is uiteraard omdat daar vraag naar is. Deze maxitrend draait vooral om Mobiliteit in combinatie met Faciliteiten. Eigenlijk houdt dat dus in dat men alles overal wil kunnen doen, want wie loopt er tegenwoordig nog een internetcafé in om even snel te kijken welk restaurant een goede waardering krijgt in de buurt? We willen alles direct kunnen zien, en alles direct kunnen opvragen. Veel smartphone fabrikanten spelen daar weer op in door middel van het creëren van een zogeheten store op desbetreffende telefoon. Hierin kunnen applicaties gekocht worden die deze mogelijkheden extra benutten, of die het je juist gemakkelijker maken. Hiervan is Apple met zijn appstore uiteraard een goed voorbeeld, maar ook Google, met zijn Marketplace voor Android speelt hier goed op in.

Toekomsttrend: Auto’s op zonne-energie

Megatrend: Globalisering
Maxitrend: Milieubewustheid
Microtrend: Auto’s op zonne-energie

Men wordt steeds bewuster op hetgeen er gebeurd met de natuur, en met de aarde. Dit gebeurd wereldwijd, en er worden verdragen gesloten tussen wereldmachten, die samen verbetering willen gaan bieden op het gebied van natuur. Er wordt steeds milieubewuster gedacht, en we doen er allemaal aan mee. De producten die op de markt komen worden ook steeds meer met een kijk op de natuur geproduceerd. Bedrijven gebruiken groene stroom, er worden milieubewuste stoffen gebruikt, en afval wordt op een goede manier opgeruimd. De producten zelf, die we op dit moment tegenkomen zijn een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet. Auto’s die nu worden gefabriceerd rijden op batterijen in plaats van op benzine, en er wordt veel gedaan om deze ontwikkeling te stimuleren. De jaarlijkse Solar Car Race waaraan de TU meedoet, is in mijn ogen een microtrend die over enkele jaren werkelijkheid gaat worden. Auto’s die rijden op zonne-energie, maar dan in de praktijk. Geen uitstoot meer, minder wegenbelasting, en een schoner milieu. Uiteraard zal dit op internationaal niveau uitstromen, en ik denk dat als de ontwikkelingen op dit niveau door blijven gaan, en er zullen geen landen afstand doen van hun in eerste instantie ingezette middelen en denkwijze, dat Solar Powered Cars wel degelijk binnen 10 jaar gerealiseerd kunnen worden.

Oskar Merzel
Trends uit het verleden: Coca Cola

Megatrend: Amerikanisering
Maxitrend: Identificeren
Microtrend: Coca Cola

Doordat Amerika zich in de strijd mengde in de tweedewereld oorlog, werd de oorlog gewonnen.
Amerika werd toen gezien als de grote bevrijder. Dat was ook het moment dat Amerika steeds meer invloed kreeg in de wereld, in de begin jaren 50 liep Amerika voorop wat betreft reclame en verkoop op de rest van de wereld. Mensen in europa keken om die redenen tegen Amerika op en wilden zich identificeren met  Amerika. Alle producten en goederen uit Amerika waren in trek bij de Europese bevolking, vooral Coca-Cola werd gezien als het product dat Amerika symboliseert. Coca-Cola is Tot de dag een van de grootste en bekendste merken ter wereld, misschien wel de bekendste.


Trends uit het verleden: Carriere maken
 
Megatrend: Emancipatie
Maxitrend: Onafhankelijkheid
Microtrend: Carriere maken

Tijdens de tweede wereld oorlog, waren bijna alle mannen naar europa gestuurd om te vechten tegen het nazi regime. Als gevolg dat de fabrieken geen werknemers meer hadden om de productie draaiende te houden, de fabrieken stonden op het punt om de deuren te sluiten. Om dat  te voorkomen werd er besloten dat de vrouwen gingen werken in de fabrieken. Het werken in de fabrieken beviel de vrouwen zo goed, dat toen de mannen terugkeerden van de oorlog om te werken  in de fabrieken, het voor de vrouwen moeilijk was om nu weer thuis te blijven. Vanaf dat moment wilden vrouwen carrière maken en een baan hebben. Door deze ontwikkeling gingen vrouwen zich uiten op verschillende manieren, een voorbeeld daarvan is dat vrouwen stopten met het dragen van een korset en broeken gingen dragen. Door deze ontwikkelingen kregen vrouwen steeds meer rechten, vandaag de dag mogen vrouwen studeren en dat is grotendeels mogelijk door de trend die toen is ingezet.  

Trends in de toekomst: Augmented Reality


Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Vereenvoudiging
Microtrend: Augmented Reality

Tegenwoordig de dag leven wij in twee werelden namelijk, de virtuele en de fysieke wereld.
De twee werelden hebben zich naast elkaar ontwikkeld, we begeven ons steeds meer in de virtuele wereld. We kunnen constateren dat facebook en twitter de afgelopen tijd enorm aan populariteit hebben gewonnen, en een steeds grotere rol zijn gaan spelen in ons dagelijks leven, we kunnen dankzij onze smartphones  ons virtuele wereld overall mee naartoe nemen.  In de toekomst zullen we gaan zien dat beide werelden steeds meer in elkaar zullen overlopen. Deze ontwikkeling, waarbij de virtuele wereld wordt toegepast in de fysieke ontstaat er vereenvoudiging, met andere woorden ons leven wordt er gemakkelijker door. Omdat er tegenwoordig veel diensten via de virtuele wereld worden aangeboden, is er behoefte ontstaan om het schakelen tussen de fysieke en virtuele wereld te vergemakkelijken. De eerste tekenen daarvan zijn nu al zichtbaar in de vorm van Augmented reality, dit is een technologie waarbij er computergemaakte beelden rechtstreeks worden toegevoegd aan reële, fysieke live beelden. Augmented reality zorgt ervoor dat het verschil tussen de virtuele en fysieke wereld kleiner wordt,  Een goed voorbeeld hiervan is fashionista van online winkel Tobi. Fashionista biedt mensen die online winkelen een virtuele pasmogelijkheid, dit is duidelijk iets wat normaal  is in de fysieke wereld maar online nog niet. Op deze manier zorgt augmented reality voor een nieuwe dimensie in online winkelen, je kunt doormiddel van augmented reality kijken of iets je staat of niet. Hierdoor vullen de fysieke en virtuele wereld elkaar aan en wordt ons leven makkelijker, daardoor zal augmented reality in de toekomst steeds meer worden toegepast.

Hedendaagse Trends: Meditatie 

Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Zelfexpressie
Microtrend: Meditatie

Anno 2010 leven wij in een economie gedreven maatschappij, we werken 40 uur per week, willen leuke dingen doen zoals hobby’s enz. waardoor er weinig tijd overblijft om echt tot rust te komen. Alleen zonder de nodige rust krijgen de mensen stress en stress lijdt weer tot burn-outs en andere vervelende bijwerkingen, zoals hoge bloeddruk. Het is dus erg belangrijk dat mensen hun rust nemen! Een techniek om tot rust te komen die momenteel erg populair is, is meditatie. De reden hiervoor is dat mediteren weinig tijd in beslag neemt en tegelijkertijd voor goede resultaten zorgt, 2x 10 minuten per dag mediteren en je kan de wereld weer aan. Mediteren is een onderdeel van gezond leven, en tegelijkertijd ook een levensstijl omdat mediteren geen einddoel is, het is iets wat je je hele leven zal blijven doen. Niet zo lang geleden werden mensen die mediteren gezien als zweverige, new age figuren. Maar omdat de resultaten zo enorm zijn, zie je dat steeds meer mensen mediteren integreren in hun dagelijks leven, dat het hip begint te worden. Tegenwoordig worden er ook op sportscholen yoga en meditatie lessen aangeboden, dit geeft aan dat meditatie steeds meer main stream wordt.  

Hedendaagse Trends: 3d TV's


Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Visuele Belevingswereld
Microtrend: 3D TV’s

Technologie is constant in beweging, het is de meest vernieuwende bedrijfstak. Nieuwe producten en toepassing worden dagelijks ontwikkelt. Momenteel leven we in een belevingsmaatschappij, we willen alles beleven op een nieuwe en opwindende manier. Daarbij kun je denken aan silent dj op muziek gebied en fusie koken op culinair gebied. Zo ook op het gebied van film en tv. Er is behoefte een behoefte om tv/film op een andere manier te beleven. De trend daarin is momenteel 3D tv en film, 3D zorgt ervoor dat we tv en film op een andere manier beleven. Het is een trend dat een revival meemaakt. 3D tv bestaat al jaren maar is nooit echt doorgebroken, door de ontwikkeling van 3D tv lijkt het nu eindelijk toch de manier te worden waarop we tv gaan kijken in de nabije toekomst.

Angela Snijders
Trends uit het verleden: Coca Cola

Megatrend: Amerikanisering
Maxitrend: Culturele transmissie
Microtrend: Coca-Cola

De term ‘Amerikanisering’ staat voor het welbekende verschijnsel van het overnemen van Amerikaanse gewoonten. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg Amerika in Europa het label opgeplakt van ‘De grote held’. Dit met name door de naoorlogse hulp in de vorm van het Marshallplan en het overbrengen van kennis en informatie op technologisch gebied vanuit de VS (Europa-nu.nl).
De Amerikanen hebben tijdens en na de oorlog als het ware een stukje Amerika achtergelaten waardoor heel Europa en dus ook Nederland beïnvloed is. Dit overbrengen van bepaalde culturele praktijken wordt culturele transmissie genoemd. In dit geval spreken we van Amerikaansculturele transmissie; praktijken die eerst tot bloei kwamen in de VS alvorens ze in Europa geïntroduceerd werden (Kroes, 2009). De consument ging zich op allerlei fronten identificeren met de Verenigde Staten. Dit kwam voort uit het beeld en gevoel van onbeperkte mogelijkheden, onafhankelijkheid, vrijheid, luxe en gemak dat het land destijds uitstraalde. Amerika was en bood in de ogen van veel Europeanen alles wat Europa op dat moment juist niet was en niet kon bieden. Men bevond zich in de zware periode na de oorlog, een periode van wederopbouw. De behoefte naar ‘het willen voelen zoals een merikaan zich zal moeten voelen in zo’n succesvol land’ ontstond. Men wilde ‘ook zo’ zijn, ‘ook zo’ succesvol en rijk. Al het Amerikaanse werd gespiegeld op de Amerikaanse bevolking. Dit uitte zich onder andere in het luisteren naar Elvis, het dragen van Levi’s jeans en natuurlijk; het drinken van Coca Cola. De drank stond voor vrijheid en in het begin gingen er wilde verhalen rond dat er stoffen als cocaïne in zouden zitten (Rydell en Kroes, 2005). In Nederland werd in 1930 te Amsterdam de ‘N.V. Nederlandsche Coca-Cola Maatschappij’ opgericht, de frisdrank deed haar intrede dus eigenlijk al ver voor de Tweede Wereldoorlog op de Nederlandse markt. Echter, onder grote invloed van de amerikanisering is de hype rondom Coca-Cola pas jaren later, tussen 1946 en 1948 ontstaan (Cocacolanederland.nl).

Trends uit het verleden: Mens-Erger-Je-Niet

Megatrend: Socialisering
Maxitrend: Collectieve activiteiten
Microtrend: Mens-erger-je-niet

Het individualisme is een standpunt vanuit de filosofie. Individualisme is een denkwijze waarbij de behoeftes van het individu altijd boven die van een groep staan. De individuele persoon is dus belangrijker dan de gemeenschap, de eigen persoonlijkheid geldt. Het individualistisch denken is in de maatschappij ontstaan rond 1968, toen de tot dan toe zuilengeneratie met tomaten ging gooien uit protest tegen de maatschappij. Het is een trend die van invloed is geweest op de vorming van de huidige westerse maatschappij, en een trend die zich vandaag nog steeds laat zien (zie trendpiramide 1 ‘Heden’). Voor deze trend opkwam, vanaf het tijdperk van de babyboomers, de jaren zestig en zeventig, speelde de megatrend socialisering een veel grotere rol in de maatschappij. Het individuele denken en leven “bestond” vrijwel niet. Men was juist zeer gericht op het gemeenschappelijk leven (Hammer, 2007). Het gezin was ‘de hoeksteen van de samenleving’, men behoorde tot een bepaalde zuil en men leefde hier dan ook naar. Activiteiten werden collectief ondernomen met de familie of met vrienden en/of kenissen die tot dezelfde zuil behoorden. De behoefte om samen te zijn, samen te ondernemen, kortom; samen te leven, was erg groot (Bright, 2009).
Door deze behoefte was er rond de jaren ’50 een enorme interesse in collectieve activiteiten. Een microtrend die hieruit volgde was het op de markt komen van bord-/gezinsspellen. In 1947 verscheen het eerste foldertje met gezinsspellen van speelgoedfabrikant Jumbo. Het eerste spel op de eerste pagina was Mens-erger-je-niet. Andere titels uit die tijd waren: Hamertje Tik, Ganzenbord, Lotto, Pim Pam Pet, Halma en Dobbertje Duik (Wikipedia 25/12/2010, 2010). Het bordspel Mens-erger-je-niet was echter ongeëvenaard populair (Tranceform, 2008)


Hedendaagse Trends: Nike ID's

Megatrend: Individiualisering
Maxitrend: Prosuming
Microtrend: Nike ID’s

We worden ons tegenwoordig steeds meer bewust van de wereld om ons heen. Door alle gadgets en multimedia toepassingen die gebruikt worden, wordt de wereld waarin men leeft steeds groter. Alle invloeden van de verschillende culturen die binnen handbereik zijn kunnen worden toepast in ons dagelijks bestaan en de wereld om ons heen smelt eigenlijk steeds meer samen.
Als tegenhanger van het enorme aanbod van invloeden, culturen en lifestyles is te zien dat zich een trend ontwikkeld (heeft) onder invloed van de megatrend ‘individualisering’. Een megatrend die in Nederland sinds het eind van de negentiende eeuw (opkomst van de industrialisatie in Nederland) een steeds sterkere invloed op onze maatschappij kreeg (Collegenet.nl, 2010). Een aantal jaren geleden was er veel vaker sprake van een bepaald vast modebeeld. Iedereen binnen een bepaalde subcultuur liep dan in de voor hem of haar geldende modetrends (zie tweede trendpiramide ‘Vroeger’). Tegenwoordig wil men nog meer kleur brengen aan de kleurrijke en veelzijdige wereld om zich heen, maar men wil zich door middel van zogenaamd exclusieve producten wél onderscheiden van de massa. Het wordt onder invloed van het individualisme namelijk steeds belangrijker om een eigen identiteit te onderstrepen, men volgt niet meer klakkeloos alle modetrends, maar alles wordt gemixt tot een eigen exclusieve trend. In combinatie met een andere recente megatrend; digitalisering, wordt de mens gevormd tot een zogeheten ‘prosumer’. De prosumer is een consumer, oftewel consument, die informatie en technologie in z'n bloed heeft. Hij zoekt actief naar informatie, en raadpleegt daarbij meerdere bronnen, waaronder Internet. Ook wil hij graag invloed hebben op diensten en producten, en communiceert hij veel en vaak via verschillende kanalen. Hij is kritisch en neemt niet klakkeloos beloften aan die hem in reclame gedaan worden. Voor anderen in zijn sociale netwerk is de prosumer een bron van informatie, vooral over merken en producten.  De prosumer kan dus een behoorlijke invloed uitoefenen op het succes en falen van een erk of een product (van Vugt, 2005). Inspelend op de ontstane maxitrend ‘prosuming’ heeft Nike het concept Nike ID opgezet. Op de Nike ID website kan men een paar (sport)schoenen ontwerpen, geheel vormgegeven naar zijn/haar smaak (NikeID, 2010). Men eindigt dus met een geheel uniek product waaraan hij zelf bijgedragen heeft aan het creëren. Dit zogeheten ‘customizen’ van kleding en/of schoenen, het ‘eigen’ maken van een doorsnee product, is naar mijn idee een logisch gevolg van de invloed van individualisme op onze maatschappij.

Hedendaagse Trends: Botox


Megatrend: Rationalisering
Maxitrend: Maakbaarheid
Microtrend: Botox

We leven in een maatschappij waarin alles te koop is en op technisch gebied alles maakbaar is. Hierdoor wordt het ook steeds moeilijker om de onvolmaaktheid van het leven te accepteren. Men voelt onder invloed van de megatrend rationalisering de enorme behoefte controle te hebben (en houden) over al dat hem aan gaat. De behoefte om het leven te beheersen en de dood te overheersen getuigen soms zelfs van een overschatting van wat menselijk mogelijk is (Roothart, 2002).
De trend van de uiterlijke verzorging is niet nieuw, de trend heeft echter wel een ontwikkeling doorgemaakt onder invloed van de megatrend rationalisering. De controle over het uiterlijk in de vorm van uiterlijke kenmerken benadrukken (blotere kleding, nieuw kapsel, etc.) of juist verbergen (make-up, corrigerende kleding, etc.) is veranderd in het zelf kunnen creëren van een compleet nieuw uiterlijk; maakbaarheid van het uiterlijk (Koster, 2005). Men heeft de mogelijkheid om met behulp van de hedendaagse technologie zijn of haar uiterlijk voorgoed te veranderen in plaat van het slechts tijdelijk te kunnen “opfleuren”.
In een eerder stadium kon de consument al kiezen uit een enorm assortiment crèmes, corrigerend ondergoed, make-up en schoonheidsbehandelingen. Nu lijkt er geen grens meer te bestaan, alles kan worden gemaakt en gekneed hoe men het wil zien, van liposuctie en botox-injecties tot wittere tanden en oogsieraden, het is nu enkel nog de vraag of de consument het kan betalen (Boerenroem.nl, 2010).

Trends in de toekomst: Huiskantoor



Megatrend: Flexibilisering
Maxitrend: Efficiency
Microtrend: Huiskantoor

Flexibilisering is de afgelopen paar decennia erg belangrijk geworden. De maatschappelijke trend naar flexibilisering beïnvloedt allerlei aspecten van het dagelijkse leven van mensen. Omdat er zoveel druk van de maatschappij is, en er wordt verwacht dat men zich flexibel opstelt, veranderd de mens snel. Vandaar dat de mens wordt gezien als een kameleon.
Flexibele diensten en producten zijn een logisch gevolg van het kameleonachtige gedrag van mensen, op het gebied van arbeid moet dan gedacht worden aan bijvoorbeeld flexibilisering van werktijden, werkplekken, contracten, beloning, onderwijssystemen,en vervoerssystemen. In kantoren wordt de vaste werkplek zeldzamer. Bijna niemand zit meer acht uur per dag achter hetzelfde bureau. Men werkt thuis, is onderweg, is in bespreking op kantoor of bij de klant, heeft een atv-dag of werkt parttime. In het flexibele kantoor wordt uitgegaan van werkplekdeling. Werknemers hebben geen vaste plek meer maar zitten op een wisselwerkplek of flexwerkplek. Hierdoor ontstaan vele mogelijkheden mits de beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk wordt ingedeeld. Mogelijkheden om je aan te passen, zelf dingen te ondernemen, meer vrijheid en ruimte voor zelfontplooing. Een gevolg van de toenemende vrijheid en de ruimte voor zelfontplooiing  is dat steeds meer mensen beginnen voor zichzelf.
Het primaire doel is niet meer geld verdienen maar zoveel mogelijk flexibele werktijden, het vinden van de juiste “work-life balance” en flexibele beloning. Deze ontwikkeling wordt toegejuicht door de overheid, branche organisaties en bedrijven (Collegenet.nl, 2009).
Afgaande op deze stand van zaken anno 2010 is het naar mijn idee goed denkbaar dat het in de toekomst bijna noodzaak zal worden om, evenals een keuken en badkamer, standaard een huiskantoor in de woning te hebben. Bedrijvenpanden en kantoren zullen hiermee zo goed als verdwijnen en de gezamenlijk activiteiten die normaal op de werkvloer plaats zouden vinden (vergaderingen, functioneringsgesprekken, etc.) zullen georganiseerd worden in bijvoorbeeld een afgehuurde ruimte en/of grote zaal. Hoe mobieler mensen zijn, hoe flexibeler producten in huis, op vakantie en op de werkplek moeten zijn (Roothart, 2000). IBM speelt bijvoorbeeld al op deze ontwikkeling in met plannen voor werkplekken die over het hele land verspreid liggen. Daar zouden de steeds mobielere werknemers tussen verschillende bezoeken door naar toe kunnen, zodat zij niet nodeloos van klant naar kantoor hoeven te reizen (Trendslator, 2010). Op die manier wordt de reis-werktijd beter benut en wordt de verloren tijd door files beperkt. Deze flexibelere werkplekken zouden kunnen worden ondergebracht in hotels en motels maar om ook thuis altijd alle mogelijkheden te hebben zoals men die op een werkplek heeft, vind ik een huiskantoor een goed concept!

Mitchell Reuvers
Hedendaagse trends: Nike, Adidas etc.

Megatrend: Sportiviteit
Maxitrend: Sportschoenen ook buiten de sport
Microtrend: Nike, adidas etc.

Ik heb deze trend gekozen omdat ik het erg bij deze tijd vind passen. Er word tegenwoordig overal ter wereld gesport en is niet meer uit onze samenleving weg te denken. Vandaar de keuze sportiviteit.
De mega trend sportiviteit heb ik gekozen omdat je tegenwoordig waar je ook komt je iets van sport ziet. Dit op zowel tv(reclame) als buiten op straat. Iedereen is met sport bezig en vind dit ook steeds belangrijker worden, om er bijvoorbeeld beter uit te zien of zich jong te blijven voelen. Mensen worden ook steeds sportiever en zien het (vaak) niet meer als een verplichting.
 http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4Madg28FODC4ZBTcjGyZR-3l_x7zZCpPSguz_47a16LXLyK7Xhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4Madg28FODC4ZBTcjGyZR-3l_x7zZCpPSguz_47a16LXLyK7Xhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4Madg28FODC4ZBTcjGyZR-3l_x7zZCpPSguz_47a16LXLyK7X   
De maxi trend “sportschoenen nu ook buiten de sport” vond ik bij bovengenoemde goed passen en eigenlijk wel het duidelijkste voorbeeld om aan te geven hoe men tegenwoordig denkt over sport. Vroeger droeg je sportschoenen echt alleen als je ging sporten en niet in het gewone “burgerleven”. Tegenwoordig zie je echter dat er bijna niet meer anders gedragen word. Dit natuurlijk veelal door de jeugd maar ook steeds meer door oudere generaties.
En als laatste natuurlijk de micro trend “Nike, Adidas, etc.” maakt het geheel af. Wie zie je tegenwoord niet op deze merk sportschoen rondlopen buiten het sportveld. Niet alle sportschoenen worden getolereerd bij uitgaansgelegenheden, maar verder zie je ze overal.

Hedendaagse trends: Oosterse levensmiddelen

Megatrend: Globalisering
Maxitrend: Samenkomen van culturen
Microtrend: Oosterse levensmiddelen

Ook de trend globalisering vind ik goed passen bij deze tijd. We zijn ons steeds verder gaan verplaatsen en ook hier naar Nederland zijn vele verschillende culturen gekomen.
De mega trend globalisering houd in dat we ons buiten ons eigen land zijn gaan begeven en dit op steeds makkelijkere manieren. Denk hierbij van paard en wagen naar vliegtuig. Je zit tegenwoordig met een paar uur aan de andere kant van de wereld.
De maxi trend “samenkomen van culturen” vind ik een duidelijk en concreet voorbeeld. Dit heeft natuurlijk alles te maken met ons eigen landje waar tegenwoordig aardig wat verschillende culturen samenwonen. Ook hier in Nederland zijn veel verschillende culturen bij elkaar en brengen dit door middel van allerlei manieren over op ons land.
En dan kan natuurlijk de micro trend “Oosterse levensmiddelen” niet ontbreken. We zien tegenwoordig een net zo grote hoeveelheid aan deze levensmiddelen als aan onze eigen Hollandse levensmiddelen. We kunnen tegenwoordig bijna niet zonder de vele soorten sambal en kroepoek.

Trends in de toekomst: Eigen spel creëren en spelen


Megatrend: Digitalisering
Maxitrend: Future Gaming
Microtrend: Eigen spel creëren en spelen

De derde trend die ik gekozen heb is digitalisering omdat we in deze wereld natuurlijk steeds verder gaan/komen in de digitale wereld. We vinden het steeds belangrijker worden en zijn er ook allemaal in no time verslaafd aan. Van telefoons tot gamen niks is te gek. Vandaar dat ik zit een goed onderwerp vind voor in de toekomst omdat ik verwacht dat we steeds verder zullen komen en ik dit over een x aantal jaar werkelijkheid zie worden.
De mega trend digitalisering heb ik eigenlijk hierboven al uitgelegd, maar hiermee wil ik zeggen het digitaliseren van de samenleving. Men gaat steeds meer over op digitale apparaten in plaats van mankracht.
De maxi trend “future gaming” heb ik gekozen omdat ik dit met betrekking tot de digitalisering het leukste onderwerp vind. Er is heden ten dage natuurlijk al enorm veel vooruit gang geboekt op de game markt, denk hierbij aan Kinect voor de Xbox360 en move voor de Playstation3. Vandaar dat ik denk dat ze nog lang niet klaar zijn en ze dit zeker zullen uitbreiden.

De micro trend “geheel eigen spel creëren en spelen”. Hiermee doel ik op het bovengenoemde. Ik hoop en denk dat ze in de toekomst zulke spellen zullen gaan uitbreiden en dat we op een gegeven moment eigen spel ter plekke kunnen creëren en ook daadwerkelijk kunnen gaan spelen.

Trends uit het verleden: Mcdonalds


Megatrend: Amerikanisering
Maxitrend: Amerika Identificatie
Microtrend: Mcdonalds

Ik denk dat vele het begrip veramerikanisering wel kennen of althans wel zullen begrijpen. Het houd gedeeltelijk in dat we ons heel erg focussen op dit land en onszelf daar mee willen vergelijken.
De mega trend veramerikanisering kon ik niet helemaal plaatsen in nu of verleden. Ik heb toch voor verleden gekozen, omdat ik vind dat het in het verleden is begonnen en nu alleen nog maar voort duurt, het is niet echt iets specifieks van nu. Het is wel een heel duidelijk aanwezig begrip en vandaar ook de keuze.
De maxi trend “Amerika identificatie borduurt hier eigenlijk een beetje op voort. Omdat we ons willen vergelijken met dit grote land willen we ons zelf er maar wat graag mee identificeren  en natuurlijk alles overnemen wat zij ook hebben. Hier zijn natuurlijk honderden voorbeelden bij te noemen, zoals grote auto’s, grote huizen, eigenlijk alles maar dan in het groot.
Toch heb ik voor MC Donalds gekozen omdat ik dit toch het duidelijkst aanwezige iets vind vanuit Amerika. Je ziet het praktisch in elk land en bijna iedereen heeft er wel is gegeten. Gelukkig hebben we af en toe nog wel onze eigen dingen bij de Mac maar voor de rest is het allemaal hetzelfde als in Amerika.
 
Trends uit het verleden: Spijkerbroeken

Megatrend: Vrijheid van meningsuiting
Maxitrend: Hippies
Microtrend: Spijkerbroeken

In het verleden is de vrijheid van meningsuiting denk ik het begin geweest voor veel verandering in het oude bestaan. Hierdoor konden veel mensen die anders dachten dan de meute toch hun eigen ding doen.
De vrijheid van meningsuiting vind ik een trend van het verleden omdat het veel teweeg heeft gebracht in die tijd en gezorgd heeft voor veel verandering en andere stijlen. Die nu ook nog steeds wel te zien zijn.
Een belangrijke groep die hier goed gebruik van heeft gemaakt zijn natuurlijk de hippies. Deze beweging in de jaren 60 hadden andere ideeën en wilde dat laten zien, toen dat eenmaal gebeurde zag je dit duidelijk op straat. Ze kleden zich anders, ze hadden ander normen en waarden en hielden van totaal andere dingen.
Een van de gevolgen hiervan zijn de spijkerbroeken. De “normale” burger droeg enkel nette strakke kleding terwijl de hippie juist voor de dag kwam in losse vrijetijdskleding. Een belangrijk onderdeel hiervan was de spijkerbroek met overdreven grote pijpen. Omdat je de spijkerbroek heden ten dagen nog steeds ziet vind ik het een goede trend en zeker eentje die past bij de mega en maxi trend.

Ian Funcken 

Hedendaagse trends: Alternatieve spiritualiteit

Megatrend: Socialisering
Maxitrend: Ontkerkelijking
Microtrend: Alternatieve spiritualiteit

In de meest ruime zin van het word moet socialisering gezien worden als het sociaal of gemeenschappelijk maken  van bijvoorbeeld materiële productiemiddelen en deze overdragen aan de gemeenschap. Danwel zich aanpassen aan maatschappelijke normen. Dit  wordt mede veroorzaakt door de ruime aanwezigheid van productiemiddelen in vooral de westerse wereld. Daarbij moet men eveneens denken aan het zich schikken naar de dan geldende conventies.
Tijdens de verlichting werd de religie en haar invloed fundamenteel aangevallen. Vooral in West-Europa, in de 19e en 20e eeuw verminderde de invloed van de christelijke godsdienst en kerken op het openbare leven. Dit geldt eveneens voor Noord Amerika en Oost-Europa ten tijde van het communisme. Met een chique woord wordt dit secularisering genoemd. Voor veel moslim landen geldt dit echter niet, met uitzondering van Turkije. Simpel gezegd komt het erop neer dat de kerk als instituut haar invloed op de maatschappij verliest.

Ironische genoeg is er heden ten dagen meer dan ooit behoefte aan een bepaalde vorm van spiritualiteit. De hoeveelheid afgeleiden stromingen in het  christendom speak for them selfs. Zo heb  je born again christians, zevende dags adventisten en de lijst gaat nog wel even door.  Mensen hebben toch op een of andere manier behoefte aan het bovenzinnelijke. Om zo het gevoel te hebben een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij waar wij allen deel van uitmaken. De overvloed aan allerlei Yoga afgeleiden is hier een uitstekend voorbeeld van. Mensen hebben steeds meer de behoefte om “dichter bij zichzelf “ te komen en puurder te willen leven zonder dat dit afhankelijk dient te zijn van een verheerlijking van een vaderfiguur. Dit spirituele dringt ook door in de levensmiddelen industrie.  Een gezonde geest huist in een gezond lichaam, derhalve is er veel aandacht tegenwoordig voor de manier waarop voedsel geproduceerd wordt. Eerbied en respect voor het geen je consumeert is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met de spirituele benadering van veel mensen.

Hedendaagse trends: Food Design

Megatrend: Dematerialisering
Maxitrend: Zintuigelijke prikkels
Microtrend: Food design

Wij moderne mensen leven in een maatschappij waar alles, altijd en overal beschikbaar is, dan wel vinden dat het als zodanig moet zijn. Een economie die gestoeld is op de leest van kennis waar materieel verschuift naar immaterieel van kwantiteit naar kwaliteit. Een mooie vergelijking in deze is dat er geen schaarste is aan producten of diensten maar schaarste aan beleving en ervaring ervan.
Deze tendens is ook merkbaar in het bedrijfsleven, waar de attentie eerst primair lag bij produceren is de aandacht verschoven naar het creëren van mogelijkheden.

De moderne mens wordt, in tegenstelling tot een aantal jaar geleden meer dan ooit gebombardeerd met prikkels waarvoor afsluiten zo goed als onmogelijk is. Daarbij komt dat de kwaliteit van de prikkels in de loop der jaren is geperfectioneerd. Al die zintuigen worden min of meer bediend en we zijn hier meer dan ooit ontvankelijk voor. We willen de zintuiglijke totaalervaring niet missen. Die zintuiglijke prikkels gaan hand in hand samen met emotie, we leven inmiddels niet meer in democratie maar in een emocratie die de waan van de dag bepaald. Vergeten groeten worden weer tot  hip verheven door alle hande foodies en zelfs een tripje naar de lokale brouwerij is een heuze beleving geworden.

De markt merkt simpel weg op dat de consument klaar is voor vernieuwende producten. Dit wordt gekoppeld aan een nieuwe totaal beleving en het ei van Columbus is opnieuw uitgevonden. Door het ontwerpen van voeding, genetische manipulatie buiten beschouwing latende, wordt eten een zintuiglijke ervaring. Primaire voorwaarden is wel dat dit nieuwe gerecht of product de zintuigen werkelijk doet prikkelen.  Dit is evenwel een subjectieve beleving waarover het laatste woord nog niet geschreven is. Door de overvloed aan informatie op culinair gebied en de overkill aan wanstaltige kookprogramma’s is de culinaire Nederlander nog lang niet uit geëxperimenteerd.
 
Trends in de toekomst: Socal Business marketing

Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Social media
Microtrend: Social Business Marketing

Individualisering is een proces waarbij mensen meer als individu in plaats als een groep in de maatschappij komen te staan. Dit proces mede op gang geholpen door de industrialisatie, is vooral  een symptoom van Westerse culturen.  Een van de indicatoren voor dit gegeven zijn de verschillen in demografische samenstellingen.  Zo zijn er tegenwoordig meer dan ooit huishoudens die bestaan uit een persoon, derhalve hoeft men geen rekening te houden met anderen en kan men zelf bepalen wanneer men iets, in welke hoedanigheid zonder echt rekening te hoeven houden met de beschikbaarheid ervan.

Onder invloed van  individualisering is veel sociale interactie onder druk komen te staan. Niet dat mensen niet meer face to face met elkaar afspreken, maar de tendens is veel vluchtig contact. Dit   wordt mede gefaciliteerd door de aanwezigheid van de technologie en de middelen. Geen mens die tegenwoordig niet een of andere vorm van social media gebruikt om contact te onderhouden. Deze worden aangewend voor het uitwisselen van foto’s tot het wereldkundig maken van de grootste nonsens.  Door de aantallen mensen die zich hierop begeven is het voor marketeers een bron die van onschatbare waarden kan zijn.

Dit brengt mij de digitale marketing trend van de toekomst. Waar men eerst sprak over social media marketing, moet die term vervangen gaan worden door social business marketing. Tot voor kort dachten veel marketeers dat veel Nederlanders actief waren op social media, dit blijkt op een misvatting te berusten. Het gebruik van social media en dan met name de frequentie ervan ligt in Nederland beduidend lager dan omringende landen. Tieners, inderdaad die zijn vooral actief op deze media, maar hoe zit het met de rest? Een goed voorbeeld is het gebruik van smartphones en dan met name de applicaties die de toegang tot dergelijke netwerken vergemakkelijken. Een feit waar men niet omheen kan is het gegeven dat Nederlanders zich meer ergeren aan reclame op social media dan andere Europese landen. Daarom kost het veel moeite Nederlanders te bereiken via deze weg.
Dus moet de aandacht verschuiven, naar wie je communiceert en wat je bereiken wilt. Eenrichtingsverkeer is simpelweg onacceptabel. Dialoog zal het sleutel woord worden, je moet in gesprek met je doelgroep om er zo voor te zorgen dat er over je gesproken wordt. Fun, beleving en een stukje educatie zullen  de drempel verlagen. Desnoods het starten van een blog kan goed middel zijn om die interactie te genereren.  Voorwaarde is wel dat er geluisterd wordt naar de reactie en er vervolgend ook wat mee doet. Nogmaals, eenrichtingsverkeer in social media land is de “bottle neck”” voor de future.

Trends uit het verleden: Mobiele telefoons

Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Connectiviteit
Microtrend: Mobiele telefoons

Technologisering moet gezien worden als het gebruik maken van wetenschappelijke kennis voor praktische doeleinden.  Ze is onlosmakelijk verbonden met de mens verbonden en continu onderhevig aan innovatie.  Zeker eind jaren tachtig en  de jaren negentig nam deze ontwikkeling een enorme sprong voorwaarts. Langzaam maar zeker begon bij de consument het besef door te dringen dat technologie het leven kon veraangenamen.  Deze periode was ook het begin van  het internet in Nederland en begon men de eerste e-mailtjes te versturen. Niet langer hoefde men gebruik te maken de traditionele  communicatiemiddelen. Hiermee groeide de behoefte aan connectiviteit.

Halverwege de jaren negentig had de mobiele telefoon een zekere pretentie waar de consument nog niet klaar voor was. Dit was voorbehouden aan reizende zakenlieden en penoze. De enige aanbieder die beschikte over een netwerk was PTT Telecom. Niet lang daarna betraden andere aanbieder zoals Libertel de markt.  De campagnes die zij voerden waren vooral gericht op het creëren van behoefte, waar deze nog niet bestond. Hoe anders is dit nu!. Hiermee werd de basis gelegd voor connectiviteit en het in contact staan me elkaar middels de mobiel mondiaal gemeengoed. Het aantal gebruikers van mobiele telefoon verdubbelde door verbeteringen aan de netwerken en werden de mobieltjes vaak in combinatie met een abonnement betaalbaar voor praktische iedereen.

Intussen hebben luitjes op de basisschool een mobieltje, betaald door paps en mams natuurlijk. Die behoefte aan connectiviteit werd mede ingegeven door de beschikbaarheid van mobiele telefonie.
Het fenomeen mobiele telefonie gaat hand in hand met andere trends op zowel maxi als micro niveau. Ik heb mij echter beperkt tot connectiviteit. Hoewel het een fenomeen uit het recente verleden is wat mij betreft, maar inmiddels zo vergroeid is met de maatschappij dat ik deze trend toch in het verleden plaats
Hedendaagse trends: Skateboard snowboard

Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Subcultuur, sportieve zelfexpressie
Microtrend: Skateboard, Snowboard

Hoewel ik in een voorgaande beschrijving van een trend ook individualisering als megatrend heb genomen als basis, moest is deze wel gebruiken als basis voor deze trend uit het verleden. In de afgelopen  veertig jaar hebben steeds meer mensen de behoefte ontwikkeld om zich te onderscheiden. Hier voor zijn diverse sociale en maatschappelijk  verschuivingen voor verantwoordelijk geweest. Door een verandering in opvatting versus het geen veel mensen van huis uit meekregen, Religie, waarden en normen, ontstond er polarisatie tussen de oude en jongere generatie. De drang zich niet langer te conformeren aan het establishment leidde tot sportieve en creatieve injectie bij een jonge generatie.

De oorsprong van het skateboard ligt in de surfscene. Surfers hadden het briljante idee gevat om iets op straat te kunnen doen wanneer er geen golven waren. Dit primitieve idee bestond eruit middels een stalen constructie wielen op te hangen en deze vervolgens aan een houten plank te monteren. Hiermee werd de eerste stap gezet naar het skateboard dat in de jaren tachtig mateloos populair werd. Hiermee werd de toon gezet voor een sportieve straatcultuur die tot op de dag van vandaag bijzonder levendig is niet alleen in Amerika maar over de gehele wereld. Zoals velen trends stierf ook het skateboards een stille dood. Ze werden massaal geproduceerd in jaren zeventig en tachtig en iedereen moest  en zou een plankie hebben. Dat gezegd hebbende is het een trend net als de conjunctuur waarin een golfbeweging is te zien met betrekking tot de volgers die het heeft.

Het skateboard zoals we dat vandaag kennen is eigenlijk niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Ook hierop zijn weer vele innovaties op toegepast zoals de skatebike in de jaren negentig. En meer recent het waveboard. Echter de trend die dit allemaal tot gevolg heeft gehad is het skateboard van weleer. Als bijkomende factor is het straat imago van een skateboarder mateloos populair onder een grote verscheidenheid binnen jeugdsubcultuur, zo lopen Emo’s op Vans, toch echt een skateboardschoen en lopen zelfbenoemde hiphoppers met merken aan hun voeten die toch echt skate georiënteerd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten